Działania marketingowe mają za zadanie realizować cele biznesowe właścicieli stron internetowych. Kampanie SEO, CM czy PPC dostarczają “wartościowy” ruch, a w zasadzie użytkowników, którzy docelowo będą mogli dokonać konwersji na stronie. Dla przykładu – w przypadku sklepu internetowego będzie to zakup produktu, natomiast dla strony non e-commerce wypełnienie formularza. W SXO poza zwiększeniem widoczności serwisu w wyszukiwarce, uwagę poświęca się na użytkownikom i ich doznaniom oraz elementom, które mogą wpłynąć na konwersję.
Czym jest SXO?
SXO (Search Experience Optimization) to w dużym skrócie strategia marketingowa oparta na dwóch filarach – SEO (Search Engine Optimization) oraz UX (User Experience). Połączenie działań SEO i UX ma na celu wzrost widoczności w wynikach organicznych, a także poprawę doświadczeń użytkowników na stronie. Dostarczenie ruchu z bezpłatnych wyników oraz optymalizacja doznań użytkowników powoduje zwiększenie liczby konwersji na stronie internetowej.
Strategia SXO wpisuje się również w aktualne trendy i oczekiwania Google względem stron i dostarczania użytkownikom wyników wysokiej jakości, które spełnią ich oczekiwania – będą dopasowane pod kątem intencji zapytania.
Znalezienie wyczerpujących informacji, możliwość sprawnego nawigowania między treściami, czy szybkie ładowanie strony sprawiają, że strona może zyskiwać na popularności w wynikach wyszukiwania. Tym samym SXO łączy ze sobą plusy oby strategii i wzajemnie się uzupełnia.
Jaka jest różnica między SXO, a SEO?
Klasycznie działania SEO realizowały jeden cel – budowania widoczności w wynikach organicznych. Pozycjonowanie tym samym polegało na zdobywaniu pozycji na popularne zapytania użytkowników doprowadzając ich na stronę. Strony docelowe były przede wszystkim zoptymalizowane pod kątem SEO, nie pod kątem użytkownika i jego doświadczeń.
W SXO poza SEO mamy duży udział UX i liczne działania mające na celu optymalizację doświadczeń użytkowników. Wprowadza się zmiany w zakresie zaangażowania użytkownik, ułatwieniu w znalezieniu szukanych informacji, wyeliminowaniu przeszkód, czy uproszczeniu ścieżek zakupowych. To wszystko ma ułatwić docelową konwersję i zwiększyć ich liczbę.
Istotne obszary i elementy w SXO
W strategii ukierunkowanej na doświadczenia użytkowników możemy wyróżnić kilka obszarów i najważniejsze elementy, które mogą wpłynąć na efektywność działań SEO jak i na liczbę konwersji.
Architektura informacji
Zrozumiały dla użytkownika podział stron, ułożenie w odpowiednie grupy oraz przygotowanie zrozumiałych treści do jedne z kluczowych aspektów optymalizacji strony pod kątem UX. Warto zadbać o strukturę, która ułatwi nawigowanie użytkowników i została ułożona według logicznego klucza. Należy unikać niezrozumiałych słów, zbyt ogólnych nazw stron, które mogą wprowadzić chaos.
Intentencja użytkownika
Użytkownik wpisujący zapytanie do wyszukiwania wykonuje to z pewną intencją. Mają tym samym pewne oczekiwania wobec stron docelowych. Intencją użytkownika może być zakup, pozyskanie wiedzy, czy też weryfikacji opinii. Tym samym strony w serwisie najlepiej, aby odpowiadały na nie. Użytkownik, powinien trafić na stronę, która będzie odpowiedzią na jakiego poszukiwania.