Działania marketingowe mają za zadanie realizować cele biznesowe właścicieli stron internetowych. Kampanie SEO, CM czy PPC dostarczają “wartościowy” ruch, a w zasadzie użytkowników, którzy docelowo będą mogli dokonać konwersji na stronie. Dla przykładu – w przypadku sklepu internetowego będzie to zakup produktu, natomiast dla strony non e-commerce wypełnienie formularza. W SXO poza zwiększeniem widoczności serwisu w wyszukiwarce, uwagę poświęca się na użytkownikom i ich doznaniom oraz elementom, które mogą wpłynąć na konwersję.
Czym jest SXO?
SXO (Search Experience Optimization) to w dużym skrócie strategia marketingowa oparta na dwóch filarach – SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz UX (User Experience). Połączenie działań SEO i UX ma na celu wzrost widoczności w wynikach organicznych, a także poprawę doświadczeń użytkowników na stronie. Dostarczenie ruchu z bezpłatnych wyników oraz optymalizacja doznań użytkowników powoduje zwiększenie liczby konwersji na stronie internetowej.
Znalezienie wyczerpujących informacji, możliwość sprawnego nawigowania między treściami, czy szybkie ładowanie strony sprawiają, że strona może zyskiwać na popularności w wynikach wyszukiwania. Tym samym SXO łączy ze sobą plusy oby strategii i wzajemnie się uzupełnia.
Strategia SXO wpisuje się również w aktualne trendy i oczekiwania Google względem stron i dostarczania użytkownikom wyników wysokiej jakości, które spełnią ich oczekiwania – będą dopasowane pod kątem intencji zapytania.
Jaka jest różnica między SXO, a SEO?
Klasycznie działania SEO realizowały jeden cel – budowania widoczności w wynikach organicznych. Pozycjonowanie tym samym polegało na zdobywaniu pozycji na popularne zapytania użytkowników doprowadzając ich na stronę. Strony docelowe były przede wszystkim zoptymalizowane pod kątem SEO, nie pod kątem użytkownika i jego doświadczeń.
W SXO poza SEO mamy duży udział UX i liczne działania mające na celu optymalizację doświadczeń użytkowników. Wprowadza się zmiany w zakresie zaangażowania użytkownik, ułatwieniu w znalezieniu szukanych informacji, wyeliminowaniu przeszkód, czy uproszczeniu ścieżek zakupowych. To wszystko ma ułatwić docelową konwersję i zwiększyć ich liczbę.
Istotne obszary i elementy w SXO
W strategii ukierunkowanej na doświadczenia użytkowników możemy wyróżnić kilka obszarów i najważniejsze elementy, które mogą wpłynąć na efektywność działań SEO jak i na liczbę konwersji.
Architektura informacji
Zrozumiały dla użytkownika podział stron, ułożenie w odpowiednie grupy oraz przygotowanie zrozumiałych treści do jedne z kluczowych aspektów optymalizacji strony pod kątem UX. Warto zadbać o strukturę, która ułatwi nawigowanie użytkowników i została ułożona według logicznego klucza. Należy unikać niezrozumiałych słów, zbyt ogólnych nazw stron, które mogą wprowadzić chaos.
Intentencja użytkownika
Użytkownik wpisujący zapytanie do wyszukiwania wykonuje to z pewną intencją. Mają tym samym pewne oczekiwania wobec stron docelowych. Intencją użytkownika może być zakup, pozyskanie wiedzy, czy też weryfikacji opinii. Tym samym strony w serwisie najlepiej, aby odpowiadały na nie. Użytkownik, powinien trafić na stronę, która będzie odpowiedzią na jakiego poszukiwania.